Laat buikpijn verdwijnen

Buikmassage

Buikmassage kan de pijn verlichten om zelfs laten verdwijnen. Let op ā€¦ geen buikmassages toepassen bij diarree. Dit kan juist de klachten verergeren.

Het doel van de buikmassages is ontspanning van de buik, het bevorderen van de peristatiek, bevorderen stoelgang. Het tegen gaan van verkramping en pijn. Weer contact leren maken met je buik, je buik is immers je tweede brein.

De oefeningen zijn het beste ‘s morgens op je bed te doen. Maar heb je klachten dan kun je de oefeningen ook dan toepassen. Binnenkort zullen we filmpjes maken van deze massage oefeningen om het nog duidelijker te maken.

buikMassage 1 : Het masseren van je dikke darm.

Leg twee vingers rechts onder bij het begin van de dikke darm op de buikwand. Maak cirkelvormige bewegingen en volg daarbij de loop van de dikke darm. Eerst naar boven dan opzij en weer naar beneden, en als je links onderaan bent ga je weer terug. Blijf ondertussen wel goed doorademen. Hoe meer druk hoe meer uitwerking. Herhaal deze oefening drie tot vijf keer.

buikMassage 2 : Duwende klauwtjes

Open je handen en spreid je vingertoppen alsof het klauwtjes zijn. Leg ze zo op je buikwand. Terwijl je inademt gaat je buik naar je handen. En bij je uitademing duw je zachtjes je buik naar beneden. Net dat je drukt op een luchtbed dat je laat leeglopen. Doe deze oefening ongeveer 5 keer. En wordt je bewust hoe je buik nu aanvoelt.

BUIKMassage 3 : Het lostrillen van de buik

Ontspan je kaken en je mond. Wrijf een paar keer hard in je handen zodat ze lekker warm aanvoelen. Leg dan je handen op je buik en schud, tril je buik alsof er stroom door je buik gaat. Zorg dat je goed inademt en bij het uitademen ga je hummen zodat je keel wordt geopend. Het voelt misschien een beetje gek om dit te doen. Doe het toch maar…. en voel als je dit een keer of vijf hebt gedaan maar hoe je buik nu aanvoelt.

© 2020 Buikpijn de baas

Thema door Anders Norén