Buikpijn de baas

Laat buikpijn verdwijnen

FODmap dieet

Voeding kan een oorzaak zijn van buikpijn klachten. Op deze pagina vertellen we u binnenkort meer over het fodmap dieet. Fodmap staat voor een dieet met weinig Fermenteerbare Oligosacchariden, Disachariden, Monoasachariden en Polyolen. Dit zijn koolhydraten met korte ketens die moeilijk worden opgenomen door de dunne darmen. Fodmaps worden daarom in de dikke darm gefermenteerd door bacteriën. Hierbij kunnen gassen vrijkomen die zorgen voor een opgeblazen gevoel en winderigheid.

afspraak buikpijn de baas

Wetenschappers denken dat het Fodmap dieet klachten bij buikpijn kan verminderen. Het fodmap dieet kan klachten aanzienlijk verminderen. Het zou een prima behandeling kunnen zijn voor mensen met buikpijnklachten maar het heeft wel doorzettingsvermogen nodig. Het dieet is erg lastig vol te houden, het maakt je zeer beperkt in voeding. Fodmaps zitten bijna overal in : granen, bepaalde kruiden, bepaalde groenten, fruit, chocolade en melkproducten en nog veel meer.

Vegetarische voeding

Buikpijn de baas patiënten die vegetarisch of veganistisch eten zullen extra aandacht moeten besteden aan een goede vervanging voor o.a. de peulvruchten en paddenstoelen.

Vegetarische voeding bevat vaak grote hoeveelheden van deze FODMAP-rijke producten omdat deze een belangrijke bron van eiwit vormen, vooral voor veganisten. 
Geschikte bronnen voor eiwit zijn:

  • Lactosevrije melk(producten)
  • FODMAP-arme melkvervangers verrijkt met eiwit zoals rijst-, haver-, amandel- en quinoamelk
  • Harde kaassoorten zoals Goudse, Edammer, Leidse kaas of Emmenthaler
  • Sojamelk, tofu en tempeh in kleine hoeveelheden per keer
  • Ei
  • Noten en zaden, uit de hand als tussendoortje of in beleg zoals pindakaas en tahin.

: maak zelf een dressing op basis van olie, azijn en verse tuinkruiden zoals bieslook, peterselie.

Niet-alcoholische dranken

Water
Water is het beste drankje en kan zonder beperking gedronken worden. Voor extra smaak kan citroen- of limoensap aan het water toegevoegd worden.

Thee en koffie
Thee en koffie zijn, mits niet te sterk gezet, geschikt. Uitzonderingen zijn paardenbloemthee en koffie van cichorei. Gebruik een lactosevrije melkvervanger in plaats van (koffie-)melk. Let verder op kruidenthee met venkel, cichorei, appel, peer of ander FODMAP-rijk ingrediënt. Ook kruidenthee met sennapeulen kan klachten geven.

(Vruchten)limonadesiroop
kies de soorten die niet gezoet zijn met fructosesiroop, glucose-fructosesiroop of sorbitol. Neem per keer niet meer dan een glas in de verhouding 1 deel siroop op 5 delen water.

Frisdranken
Frisdranken gezoet met suiker zijn geschikt voor een FODMAP-beperkte dieet. Frisdranken gezoet met glucose-fructosestroop dienen echter te worden vermeden. Onthoud dat u ook veel fructose binnen kunt krijgen wanneer u grote hoeveelheden frisdrank gezoet met suiker drinkt. Het beste is hooguit een glas frisdrank per keer te drinken om de inname van fructose te beperken. Light-frisdranken zijn geschikt voor het FODMAP-beperkte dieet mits in beperkte hoeveelheid. N.b. Sommige mensen verdragen het kookzuur in frisdrank niet goed.

Alternatieven voor zuiveldranken
Alternatieven voor zuiveldranken waaronder lactosevrije melk, rijstmelk, havermelk, amandelmelk en quinoamelk. Deze kunnen zonder beperking worden gedronken omdat ze lactosevrij zijn en weinig FODMAPs bevatten. Sojamelk wordt doorgaans goed verdragen.

Sportdranken
De zoetstoffen die gebruikt worden in elektrolytendrankjes variëren. Sportdranken die gezoet zijn met fructose moeten vermeden worden. Controleer de ingrediënten op het etiket om erachter te komen of ze geschikt voor u zijn en drink er niet teveel van in één keer.

Vruchtensappen
Wanneer deze gemaakt zijn van geschikte fruitsoorten (bijv. sinaasappel, aardbei of ananas) zijn ze geschikt voor het FODMAP-beperkte dieet. Ze moeten echter wel in kleine hoeveelheden worden geconsumeerd, maximaal een half glas per keer. Een grotere hoeveelheid leidt tot een te grote inname van vrije fructose. Let op: veel dranken op basis van fruit bevatten appel- of perensap, zelfs als de naam van het product dit niet aangeeft. Lees bij fruitdranken altijd het etiket om zeker te weten dat deze geen onverwachte FODMAP-rijke ingrediënten bevatten.

Groentesappen
Wanneer deze zelf vers zijn bereid met geschikte groenten kunnen ze gedronken worden. Veel kant en klare groentesappen bevatten echter ui , rode biet of andere FODMAP-rijke ingrediënten. Controleer het etiket. Drink van groentesappen niet meer dan een klein glaasje per keer.

Alcoholische dranken

Voor iedereen geldt dat alcoholische dranken altijd met mate gedronken moeten worden, maar voor mensen met PDS des te meer omdat een overmaat aan alcohol PDS-symptomen kan verergeren. Alcohol hoeft echter niet volledig vermeden te worden. Als u het verstandig en met mate gebruikt kunt u gerust van een drankje genieten zonder last te krijgen. Wanneer alcoholische dranken samen met voedsel geconsumeerd worden is de kans dat ze klachten veroorzaken kleiner dan wanneer ze op een lege maag gedronken worden. Dit komt doordat het eten ervoor zorgt dat de alcohol langzamer door de maag wordt afgegeven. Als u een alcoholische drank wilt drinken, raden we vrouwen aan niet meer dan één standaardglas per dag te nemen, mannen niet meer dan twee standaardglazen per dag, met tenminste twee alcoholvrije dagen per week.

Wijn
Een droge witte wijn bevat weinig suiker en vormt geen probleem, maar zoete wijnen kunnen het best vermeden worden. Bekijk het etiket voor informatie hierover. Kijk vooral uit met dessertwijnen, met name omdat deze vaak gedronken worden bij zoet voedsel, wat de hoeveelheid fructose verder vergroot. Voorbeelden hiervan zijn versterkte wijnen als port, marsala, madeira, vermouth, likeuren, muskaat- en tokaywijnen en onversterkte dessertwijnen als botrytiswijnen, rijstwijn en Sauternewijnen.

Bier
Bier is ongunstig om een andere reden. Bier bevat de FODMAP mannitol. Hoewel de hoeveelheid mannitol in bier niet groot is, wordt bier vaak in grotere hoeveelheden achter elkaar gedronken waardoor dus veel mannitol ingenomen wordt. Hoewel sommige soorten bier van tarwe zijn gemaakt vormt deze hoeveelheid tarwe geen probleem voor mensen die het FODMAP-beperkte dieet volgen. Mensen met PDS raden we daarom aan niet meer dan 1-2 biertjes te drinken.

Sterke dranken
Deze bevatten geen FODMAPs, zelfs niet als ze gedistilleerd zijn van tarwe of rogge.

Mixdrankjes
Meestal worden hiervoor alcoholische dranken gemixt met frisdrank of vruchtensap. Vermijd de FODMAP-rijke soorten Als alternatief kunnen ‘light’ frisdranken gebruikt worden. Pas op voor mixdranken met melk of room. Het is een goede regel de inname van mixdrankjes tot twee glazen per keer te beperken.

Overige alcoholische dranken
Pas op met cider en mixen van witte of rode wijn met frisdrank, mineraalwater of sap. Beschouw deze als vruchtensap of frisdrank en beperk de inname tot twee glazen per keer. Cider, een alcoholische drank op basis van appelsap, is niet geschikt voor het FODMAP-beperkte dieet (bron fodmapdieet)

Wij raden het absoluut af om dit dieet zonder begeleiding van een diëtist!

In ons medisch holistisch centrum is een diëtist toegevoegd aan ons specialisten team die Fodmap als specialisatie heeft.

© 2020 Buikpijn de baas

Thema door Anders Norén